قوانین خرید ملک و اخذ اقامت در ترکیه ،

راهنمای خریداران خارجی

در صورت تسلط به زبان انگلیسی-ترکی می توانید قوانین را به زبان انگلیسی در سایت وزارت خارجه ترکیه مطالعه نمایید
راهنمای قوانین خرید ملک در ترکیه توسط وزارت کشور و امور خارجه ترکیه تنظیم شده و در قالب راهنمایی قانونی می باشد و به منزل سند رسمی نمی باشد.

قانون پایه
طبق تبصره 35 قانون املاک و اراضی به شماره تصویب 2644 در 18 ماه مه سال 2012 تملک و خرید اراضی برای تمامی اتباع خارجی در ترکیه بلا مانع اعلام شد.

(با توجه به تحولات سیاسی منطقه و بعضی از کشور های آفریقایی، در حال حاضر محدودیت هایی برای بعضی از شهروندان کشور های ذکر شده اعمال شده است)

در مورد لیست شهروندان کشورهای مجاز به خرید ملک در جمهوری ترکیه میتوانید از کنسولگری و سفارت ترکیه در کشور مبدا سوال کنید و یا مستقیما به سازمان ثبت و نقشه برادری اراضی ترکیه تماس بگیرید (شهروندان ایران مجاز به خرید ملک می باشند)

شهروندان خارجی می توانند هر نوع ملکی از جمله (خانه،تجاری،زمین و اراضی ) را با کسب استعلام از مراجع مربوطه خریداری نمایند

شهروندان خارجی که اقدام به خرید زمین برای ساخت ملک می کنند، می بایست طی 2 سال اقدام به شروع ساخت پروژه معرفی شده به وزاتخانه نمایند.

نوع قرارداد

طبق موازین و قوانین کشور ترکیه، انتقال مالکیت ، تنها از طریق اوراق رسمی و ثبتی که توسط طرفین و یا وکلای رسمی آنها به امضا رسیده باشد تنها در دفاتر رسمی ثبت اسناد ملکی مقدور می باشد.

عقد قولنامه فی مابین طرفین در بنگاه و دفاتر مشاورین رسمی مقدور می باشد اما خریدار باید توجه داشته باشد، صرف جاری شدن عقد قولنامه قبل از ثبت در دفاتر رسمی، الزامی برای دفترخانه/سازمان ثبت اسناد و املاک جهت انتقال مالکیت به وجود نمی آورد و فاقد وجهات قانونی جهت انتقال مالکیت می باشد.

شرایط ،محدودیت و عقود لازم برای خریدار خارجی

الف : هر شهروند خارجی میتواند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری نماید.

ب : شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی-امنیتی واقع شده اند را ندارد.

ج : شهروند خارجی میتواند تنها تا 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری نماید.

د : شهروندان خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه میتوانند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.

هـ : شرایطی که باعث می شود ملک و عقود مربوطه کا لم یکن طلقی شوند عبارت است از:

اگر عقود و ملک مورد معامله باعث نقض و شکسته شدن قانونی شده باشد
عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان های امنیتی
پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه (ها) ی معرفی شده به وزارتخانه مربوطه
عدم پایان کار طبق برنامه ارائه و ثبت شده به وزارتخانه مربوطه


چگونی و فرآیند خرید


خریدار می بایست دارای تابعیت یکی از کشور های مجاز به خرید ملک در ترکیه باشد. اتباع ایرانی جزو شهروندان مجاز به خرید ملک در ترکیه می باشند.



درخواست

مالک و یا وکیل قانونی او می بایست، درخواست خود مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند را پیش از انجام هرگونه عقدی در سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کند. در صورت عدم ارائه درخواست در زمان مقرر، انتقال سند با تاخیر مواجه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند:

سند ملک مورد نظر و یا نامه تاییده سازمان ثبت اسناد در مورد احراض مالکیت، مالک با جزییات کامل آدرس، مساحت و محل واقع شدن ملک با مختصات
شناسنامه،کارت ملی و پاسپورت با ارائه ترجمه رسمی به زبان ترکی
برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات-عوارض از شهرداری مربوطه
ارائه بیمه نامه اجباری زلزله ویلا،خانه،آپارتمان، دفتر…
یک قطعه عکس فروشنده (4*6)
دو قطعه عکس خریدار که می بایست حداثکر مربوط به ماه پیش باشد (4*6)
حضور مترجم همزمان و دو شاهد در صورت عدم صحبت طرفین به زبان ترکی استانبولی
در صورت حضور وکیل طرفین، اصل و کپی وکالت نامه همراه با ترجمه رسمی با تایید وزارت خارجه و دادگستری کشور صادر کننده.
موارد الزامی در مورد وکالت نامه :

اگر خریدار و یا فروشنده شهروند ترکیه و ساکن خارج از ترکیه می باشند، وکالت نامه می بایست توسط سفارت جمهوری ترکیه در کشور مبدا صادر و ثبت شده باشد
اگر کشور صادر کننده وکالت نامه عضو معاهده لاهه مورخ 5 اکتبر 1961 باشد احتیاجی به ارائه نامه رسمی از سوی آن کشور نمی باشد. (کشور جمهوری اسلامی ایران عضو این معاهده نمی باشد)
اگر کشور صادر کننده ی وکالت نامه عضو معاهده لاهه مورخ 5 اکتبر 191 نباشد، وکالت نامه و سایر مدارک می بایست، همراه با ترجمه رسمی،به تایید وزارت امورخارجه و دادگستری و همچنین کنسولگری و یا سفارت جمهوری ترکیه در آن کشور رسیده باشد.


هزینه ها :

خریدار و فروشنده می بایست طبق قانون 492 قانون نقل و انتقال مالکیت سازمان ثبت اسناد و املاک مصوب سال 2013، 2 درصد از ارزش واقعی را می بایست پرداخت کنند. این مبلغ نمی تواند کمتر از مبلغ پرداختی در برگه تسویه حساب عوارض که توسط شهرداری صار می شود باشد.
مالیات سرمایه در گردش می بایست در محل پرداخت شود (حداکثر 2.5*70 لیر ترکیه برای سال 2013)
هزینه استعلام عدم واقع شدن ملک در اراضی ارتش ترکیه، که توسط سازمان نقشه برداری و ثبت اراضی ترکیه انجام می پذیرد معادل 325 لیر ترکیه برای سال 2013


سایر موارد حائز اهمیت برای متقاضیان خارجی خرید ملک در ترکیه:

استعلام وضعیت ملک از سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه در خصوص بدهی ملک، وام، محدودیت قانونی اعمال شده بر ملک توسط دستگاه قضایی و یا…
اگر یکی از دفاتر درخواست خرید خانه توسط متقاضی خارجی را رد کرد، متقاضی می تواند از طریق اداره و یا سرپرستی منطقه به طرح درخواست مجدد اقدام نماید
دقت در انتخاب مشاوران،سازندگان، متقاضی میتواند از مشاور و یا سازندگان درخواست ارائه مجوز های قانونی آنها را داشته باشد و یا از صحت فعالیت آنها با استعلام از مراجع مربوطه مطمئن شود.
خرید ملک در کشور جمهوری ترکیه یکی از شاخصه های بررسی درخواست اقامت توسط وزارت کشور جمهوری ترکیه می باشد و به تنهایی تضمین کننده اخذ اقامت دائم و یا کوتاه مدت خریدار نمی باشد، تصمیم اعطای اقامت در اختیار وزارت کشور و بر اساس شاخصه های متفاوتی صورت می پذیرد. خریدار می بایست قبل از اقدام به خرید به نیت اخذ اقامت و یا تابعیت کشور ترکیه بر اساس تبلیغات انجام شده صحت آنها را از وزارت کشور ترکیه و یا سفارت جمهوری ترکیه در کشور مبدا را جویا شود
در صورت بروز اختلاف بین طرفین، هر کدام از آنها می بایست نسبت به ادعا و شکایت خود نزد مقامات قضایی تشکیل پرونده دهند.


املاک شرکتی :
طبق ماده 35 قانون 2644 ثبت اسناد و املاک ترکیه، تمامی شرکت های ثبت شده در ترکیه می توانند اقدام به خریداری و ثبت سند به نام ایشان کنند.
صاحبان خارجی تجارت های ثبت شده در جمهوری ترکیه میتوانند با توجه به قوانین این کشور منوط به رعایت کامل قوانین داخلی کشور مبدا، اقدام به خرید ملک تحت عنوان شرکت در ترکیه با پشتیبانی قوانین خاص نمایند این قانون ها عبارتند از :
قوانین مربوط به سوخت-نفت به شماره 6326
قوانین مربوط به صنعت گردشگری به شماره 2634
قوانین شهرک های صنعتی به شماره 4737


هیچ گونه محدودیت در مورد اعطای اعتبارات بانکی و مالی از سوی موسسات ترک به شرکت های خارجی در قوانین دیده نشده است.
سایر شرکت های غیر تجاری از جمله : انجمن ها، بنیاد هاو… شامل قوانین تجاری نمی شوند و بر همین اساس نمی توانند ملک و یا سندی را به نام داشته باشند



شرکت با سرمایه خارجی :
این عنوان به چه شرکت هایی گفته می شود :

در صورتی که شخص خارجی صاحب 50% و یا بیشتر از سهام باشد آن شرکت در فهرست سرمایه داران خارجی قرار میگیرد.
در صورت عدم در اختیار داشتن سهام توسط شخص خارجی به صورت رسمی ، ولی با اعطای حق امضا و بر کناری مدیران و گردانندگان شرکت. به عنوان یک شخص حقوقی در ترکیه تلقی می شود
این شرکت ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی طبق ماده 36 قانون شماره 2644 ثبت اسناد و املاک جمهوری ترکیه حق تصاحب هیچگونه ملک و سند رسمی را دارا نمی باشند. این قانون در تاریخ 16.08.2012 مورد بازبینی و تایید قرار گرفته است



طبق قانونی که در سال 2003 توسط پارلمان ترکیه تصویب شد، اتباع خارجی میتوانند به صورت آزادانه در کشور ترکیه به خرید وفروش املاک و زمین اقدام کنند. در شرکت Lapponia Homes Alanya سعی تمامی کارکنان مجموعه، حفظ و افزایش منافع شما خواهد بود. می توانید در این سفر طولانی،از انتخاب تا تحویل واحد تان، ما را همواره در کنار خود ببینید.

به تعداد دفاتر فروش و مشاوره املاک در آلانیا روز به روز افزوده می شود، اما تعداد انگشت شماری از آنها اجازه ی همکاری انحصاری و اختصاصی با سازندگان را دارند، ما به سابقه ی خود در همکاری انحصاری در بخش فروش و مشاوره پروژه های عظیم آلانیا افتخار میکنیم. بازخورد مناسب از مشتریانمان این قدرت را از طرف آنها به ما داده است تا مرز های جدیدی را در امر فروش و مشاوره ملک در آلانیا همراه با شما تجربه کنیم. دستور کار این شرکت، تحقق آرزو و برآورده کردن رویا های شما در انتخاب خانه ی مورد نظرتان می باشد.





طبق قوانین خرید ملک در ترکیه بنا بر تصمیم وزارت کشور ترکیه، به هیچ عنوان موجبات اخذ اقامت دایم و یا تابعیت ترکیه را فراهم نمی آورد، اقامت ابتدایی خریدار+همسر و فرزندان در شهر آلانیا به صورت موقت و یک ساله قابل تمدید بدون نیاز به خروج از ترکیه می باشد. مراحله دوم اقامت شما در ترکیه به صورت سه ساله و در نهایت پس از اخذ مدارک و استعلامات لازم میتوانید درخواست اقامت دایم-تابعیت خود را پس از چهار سال به وزارت کشور ترکیه تسلیم نمایید. در صورت داشتن سوالات بیشتر میتوانید با بخش حقوقی سفارت ترکیه در تهران با شماره 02135951100 تماس حاصل نمایید.تنظیم>کارشناس حقوقی مصطفی زاده

 


.کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به املاک شمس 118 ارومیه میباشد